افکار سنجی مجازی در مقابل افکار سنجی سنتی
یکی از جنجالی ترین موضوعاتی که در تحلیل داده با آن روبرو بودم، در حوزه افکارسنجی است که در مقابل روش تازه دیتاماینیگ، روش سنتی پیماش و روش های کمی و کیفی قرار دارد.
به عنوان فردی که سال ها هست در حوزه تحلیل داده و بیگ دیتا فعالیت حرفه ای دارم و البته به عنوان یک پژوهشگر حوزه علوم انسانی در سطح قابل قبولی با هر دو متد آشنا هستم.
بر محققین حوزه علوم انسانی پوشیده نیست که روش ها هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارند که با شناخت آنها باید متناسب با موضوع و مسائل پیش رو، روش متناسب انتخاب کنیم.
در این ویدیو به مقایسه این دو متد می پردازم و به نقاط ضعف و قوت افکار سنجی مجازی و افکارسنجی به کمک بیگ دیتا و دیتا ماینیگ اشاره خواهم داشت.